Wednesday, February 6, 2008

Cabaran Membuat Kek Lapis




Membuat kek lapis adalah satu kerja yang agak leceh bagi kebanyakkan orang. Tetapi percaya atau tidak, kebanyakkan orang membuat andaian begitu adalah orang yang tidak pernah membuat kek lapis. Mereka tidak pernah mencubanya. Mereka hanya menilai segala kerumitan dan kelecehan daripada cerita-cerita orang yang pernah membuat kek lapis dengan berdasarkan imiginasinya sendiri. Tetapi saya rasa bukan tujuan orang yang bercerita itu untuk menakutkan orang lain daripada cuba untuk membuat kek lapisnya sendiri. Cuma orang yang bercerita itu lupa untuk bercerita lagi satu dimensi dalam membuat kek lapis iaitu kepuasan yang diperolehi apabila berjaya membuat kek lapis yang enak. Betapa rasanya macam nak terbang saja apabila ada orang yang memujinya. Betapa puasnya apabila melihat anak-anak dan suami begitu menikmati kek lapis yang kita sendiri hasilkan. Itulah sebenarnya antara pushing factor untuk seseorang itu terus mencuba membuat kek lapisnya sendiri.

Menghasilkan kek lapis juga seperti memasak masakan yang lainnya. Iaitu mengikut citarasa masing-masing. Ada yang suka manis dan ada yang suka kurang manis. Berdasarkan daripada feedback yang diberikan oleh orang yang pernah merasakan kek lapis saya, maka saya mengubah resepi kek lapis yang asal supaya dapat memenuhi selera kebanyakkan orang. Dengan itu kita akan dapat meningkatkan bilangan penggemar kek lapis kita.

Kepada semua teman-teman. Jangan takut untuk terus mencuba membuat sendiri kek lapis kerana hasilnya memang berbaloi dengan masa dan tenaga yang kita curahkan. Tanpa mencuba, maka tiadalah hasilnya. Insyaallah dengan tips dan resepi yang betul, kita akan dapat mengurangkan kesilapan dalam menghasilkan kek lapis. Yang paling penting ialah terus mencuba.

No comments: