Saturday, February 9, 2008

Penglibatan Saya

Salam semua,

Ingin saya berkongsi dengan semua teman-teman tentang penglibatan awal saya dalam bisnes kek Lapis Sarawak. Walaupun saya berasal daripada Sarawak. Tetapi ianya bukanlah bermakna saya juga pandai membuat kek lapis Sarawak. Secara jujurnya saya belajar daripada melalui buku-buku dan seterusnya mencuba sendiri. Hasil daripada percubaan demi percubaan, akhirnya saya berjaya menghasilkan kek lapis batik sutera yang memenuhi piawaian Kek Lapis Sarawak daripada segi rasa, tekstur dan warna. Dari semua percubaan-percubaan itu saya catatkan tip-tip saya yang tersendiri agar saya tidak melakukan kesilapan yang sama. Hasilnya saya mempunyai resepi dan tip-tip saya yang tersendiri. Selepas itu saya mula menghadiri kelas-kelas membuat kek lapis Sarawak yang lebih advance.

Alhamdulillah. Pada tahun pertama saya terlibat dalam perniagaan kek lapis, saya telah berjaya membeli heavy duty mixer (RM1800), oven roti (RM2400) dan juga 3 oven kek lapis (RM700). Maka bertambahlah pula cabang perniagaan saya iaitu membuat roti. Sehingga hari ini saya juga pernah dijemput beberapa kali untuk mengendalikan bengkel-bengkel membuat kek lapis Sarawak di sekitar Bangi. Ianya juga merupakan pengalaman yang amat berharga buat saya.

Secara ringkasnya, apabila kita dapat menguasai basic skills untuk membuat kek lapis maka untuk menghasilkan variasi kek lapis yang lainnya bukan lagi satu perkara yang terlalu sukar. Yang penting kita mesti terus berani mencuba. Bak kata orang yang hebat, "Sekali Anda gagal tidak bermakna Anda akan gagal buat selamanya."

No comments: