Thursday, July 9, 2009

SABAR SEPARUH DARI IMAN.....SEKADAR RENUNGAN

Assalamualaikum semua kawan2 yang dirahmati Allah……..

Sekadar satu perkongsian ilmu dengan rakan2 di luar sana. renungan ini saya petik dari buku Iman Al Ghazali (2008) Penenang Jiwa : Pengubat dan Rawatan terjemahan Mukashafah al Qulub agar dapat renungan serta memberi keinsafan kepada saya sendiri dan kita semua.

Barang siapa ingin selamat daripada azab Allah, mendapat pahala dan rahmat-NYA dan masuk ke syurga-NYA, hendaklah dia menahan nafsu daripada segala keinginan dunia, di samping sabar segala kesulitan musibahnya. Allah menyukai orang –orang yang sabar. Dan sabar itu banyak macam. Sabar melaksanakan perintah (taa). Sabar meninggalkan larangan-larangan-NYA. Dan sabar mendapat bencana. Barangsiapa bersabar kerana taat, maka pada hari kiamat Allah akan memberikannya tiga ratus darjat di syurga. Tiap-tiap darjat itu berjarak antara langit dan bumi. Dan barang siapa meninggalkan larangan Allah, maka pada hari Akhirat Allah akan memberinya enam ratus darjat. Tiap darjat antara langit dan bumi ke tujuh. Adapun orang yang sabar atas bencana dan musibah, maka pada hari AkhiratAllah akan memberinya tujuh ratus darjat di syurga. Tiap-tiap darjat di antara Arasy dan Tsura.

Dan Rasullullah SAW bersabda, Allah telah berkata,
“Barangsiapa ditimpa bencana, lalu dia mohon perlindungan daripada-Ku pasti aku memberinya sebelum dia meminta. Dan barang siapa ditimpa bencana lalu meminta perlindungan kepada makhluk, pasti ku tutup semua pintu langit baginya.”

dan ...

Lagi sabda Rasullullah SAW,
“barang siapa sakit semalam, dia sabar dan rela kepada Allah, maka bersih daripada dosa bagaikan ketika dia lahir dari perut ibunya. Jika engkau sakit, janganlah segera meminta sembuh.”

semoga kita akan sentiasa munasabah diri agar berjaya dunia dan akhirat.....

No comments: