Tuesday, January 11, 2011

Walnut Brownies Cheese Cake



Dah lama teringin nak makan kek ni hasil air tangan sendiri, tapi selalu bertangguh atas dasar kurang yakin tentang resipi serta cara membuatnya. Tapi kali ini saya nekad juga nk cuba, sebab belum cuba belum tau…….betul tak? Penampila kek saya ni agak kurang menarik dengan rupa yang kelihatan hangus...tapi soal rasa still OK! namun ada cerita di sebalik kehitaman bahagian atas kek ku ini......hehe (biar rahsia...ingat dak lagu sapa ni?)








Pas tu bermulalah episode mencari resipinya…..saya cedok resipi brownies Chef Anuar. Resipinya agak simple dan alhamdulilah menjadi plak tuuuuu….hepi sakan ler kita, tak sia-sia penantian dan percubaan ku kali ini…TQ chef....minta halal resipinya yea...


Resipi:

125 gm butter (a)

35 g serbuk koko

250 gm butter (b)

280 gm gula perang (x da stok, so guna je gula halus)

5 biji telur (gred B)

125 gm walnut cincang

125 gm tpg kek (saya guna tpg hongkong sebenar sbb stok tpg lain kehabisan)

Cara Membuat:

1. Cairkan butter (a), masukkan serbuk koko dan kacau rata.

2. Putar butter & gula perang sehingga kembang dan masukkan telur satu persatu sambil diputar.

3. Masukkan tepung, kacau rata.

4. Masukkan butter cair & koko tadi dan kacau sebati.

5. Tuang adunan cheese atas adunan coklat.

6. Bakar hingga masak

Adunan Cheese: sumber internet (mgkn bole cari)

500 gm cheese cream

100 gm gula

3 biji telur

1 tbsp tepung gandum

1 tbsp tepung jagung

100 gm whipping cream

(tepung ni saya tambah sendiri)

# gaul semua rata dan sebati.

No comments: