Tuesday, March 1, 2011

Blueberry Muffin



Penggemar mufin tapi runsing pasal resipi? sekarang tak payah risau dah sebab di pasaran sudah banyak mufin segera yang cuma perlu tambah telur, air dan minyak jagung je (kekadang sy bantai gak minyak masak sebab minyak jagung kehabisan stok - alhamdulilah jadi).


Untuk mufin ini saya cuma beli tepung mufin segera yang senang diperolehi dr mana2 kedai jual brg2 bakeri. Mudah dan moist. tetapi bagi yg berniaga saya tak galakan guna tepung ini sebab agak costing. Kalo untuk makan anak2 memang sesuai. Harga tu saya tak pasti tak berpatutanlah. Mufin blueberry ini memang sedap dan lembut. Di dalamnya ada blueberi kering dan bagi penggemar blueberi saya percaya mesti menyukai mufin ini.


Kebetulan rumah saya selalu kena ada stok benda begini. Pasal apa, anak saya Zakwan tu memang penggemar kek. Kadang2 tertengok buku kek pun bole minta kek lagi. Setiap yang Zakwan makan memang tidak terbazir begitu sahaja dan dia akan makan bersungguh2 lah kek. Untuk memudahkan saya membuatnya di samping proses menyimpan dgn mudah dan juga mudah dimakan oleh kanak2 saya buat kebanyakan kek dalam cup. Senangkan?




Proses pembakaran mufin ni saya tidak menggunakan bekas mufin (mahal ckit dan payah nak bakar dalam kuantiti yg banyak) saya gunakan bekas aluminium (kawan saya Zalina yg ajar), so ilmu tu saya pratikkan sampai sekarang. Maca aoven saya besar yang boleh bole muat empat sekali saya boleh bakar dalam 200 biji sekali (kalo cup size 8 dan yg besar lagi saya tak pasti sebab sy selalu guna cup size 8 je). Masa baking pun sekejap je sekitar 20 minit gitu.




Inilah oven saya yang sudah berusia hampir tujuh tahun namun masih steady... Oven ini sangat bermakna buat saya. Bakar roti pun boleh.....bole empat tray sekali tuuu...perlaburan lah katakan dan sangat berbaloi.

1 comment:

suSuEmIMiE said...

nk g serang mufin ni kt umh k.bid..he3..